e-hjemmeside.dk

E-mail

Oversigt

Hjemmesideguide
Tilbage til oversigten.
Selve e-mailadressen
Information omkring selve e-mailadressen.
Opret e-mailadresse(r)
Praktisk info omkring oprettelse af e-mailadresser.
Skift adgangskode
Få hjælp til at skifte adgangskode.
Slet e-mailadresse
Se, hvordan du sletter en e-mailadresse.
Tjek din e-mail
Se mulighederne for at kunne tjekke dine e-mails.
Opsætning i mailprogram
Find info til brug for opsætning af e-mailadresse i mailprogram.
Spam
Indstil dit spamfilter og undgå for mange spammails.
Autosvar
Guide til at sætte autosvar op.
Videresendelse
Få automatisk dine e-mails videresendt.

Selve e-mailadressen

Du har mulighed for ubegrænsede antal e-mailadresser, hvor det er kendetegnende for dem alle, at du vælger, hvad der skal stå til venstre for @, mens det altid er domænenavnet, som står til højre. Så du kan f.eks. oprette hej@ditvalgtedomaene.dk, info@ditvalgtedomaene.dk, peter@ditvalgtedomaene.dk og så videre.

Det er muligt at oprette domæner med de danske specialtegn, mens det rent teknisk ikke er muligt med tilknyttede e-mailadresser, så dette skal du lige huske på, når du vælger domænenavn. Så hvis du gerne ville have ditvalgtedomæne.dk, vil vi i stedet anbefale dig at vælge ditvalgtedomaene.dk, så det giver mulighed for e-mailadresser.

Muligheden for at oprette e-mailadresser er valgfrit, og bruges ikke af alle, da mange blot bruger deres Gmail, hotmail eller anden e-mailadresse. Det skal dog tilføjes, at det sender et professionelt signal at have en e-mailadresse, som ender på det samme som ens domænenavn. Det har også en betydning i forhold til at sende mails via vores system, se mere under Spam.

Hvis du ønsker e-mailadresser i tilknytning til dit domæne, kan du efter domænebestilling bestille det under “ Konto” og “ E-mailadresser”.

Opret e-mailadresse(r)

Videoguide

Det er helt op til dig, hvor mange e-mailadresser du opretter, og alt omkring oprettelse sker i mailmanageren i systemet hos vores tekniske udbyder. Du opretter derfor en eller flere e-mailadresser på følgende måde:

  1. Gå ind på https://mailadmin.curanet.dk, hvor du logger ind med de oplysninger, som du har modtaget fra os pr. mail. Hvis du senere har brug for login, men har glemt adgangskoden, skal du lige kontakte os, og vi kan genfremsende mailen med adgangskoden.
  2. Klik på den grønne knap “ Opret ny mailkonto”
  3. I feltet “E-mail” skriver du det, som du ønsker, der skal stå til venstre for @. Så ønsker du at oprette hej@ditvalgtedomaene.dk, indtaster du “hej” i feltet. I feltet “Adgangskode” skriver den adgangskode, som du ønsker for den konkrete e-mailadresse. Husk, at adgangskoden skal indeholde minimum 3 forskellige kategorier af store bogstaver, små bogstaver, tal eller symboler. Adgangskoden er også kun til den enkelte e-mailadresse, og intet har med den adgangskode at gøre, som du har modtaget pr. mail fra os.
  4. Klik på “Opret konto"

Hvis du har flyttet dit domæne over til os fra en anden udbyder, og du hos dem havde en eller flere e-mailadresser, er det meget vigtigt, at du inden godkendelse af flytning hos DK Hostmaster har oprettet enslydende e-mailadresser i vores system. Hvis din e-mailadresse f.eks. hedder hej@ditvalgtedomaene.dk, skal du derfor kortvarigt have denne e-mailadresse både hos din gamle udbyder og hos os. Når du så har godkendt flytningen over til os, kan du inden for de næste 24 timer opleve, at nogle mails leveres hos din gamle udbyder, mens andre leveres hos os. Det er derfor vigtigt, at du tjekker begge i denne periode, og først ændrer din opsætning i dit mailprogram som f.eks. Outlook efter de 24 timer. I de første 24 timer kan du tjekke mails hos os på webmail. Hvis du kun bruger webmail hos din gamle udbyder, er der desværre ingen mulighed for direkte at få kopieret gamle mails over på din nye e-mailadresse hos os. Her vil du være nødsaget til at tage backup af alle gamle mails ved at hente dem ned på din computer i et mailprogram som f.eks. Outlook eller Apples eget mailprogram.

Skift adgangskode

Videoguide

Hvis du senere får brug for at ændre adgangskoden for den enkelte e-mailadresse, kan du gøre det på følgende måde:

  1. Gå ind på https://mailadmin.curanet.dk, hvor du logger ind med de oplysninger, som du har modtaget fra os pr. mail. Du logger altså ind med dit domænenavn, og ikke den konkrete e-mailadresse.
  2. Klik på blyant-ikonet ude til højre for den e-mailadresse, som du ønsker at ændre adgangskode på.
  3. Klik på “Skift” under “Adgangskode"
  4. Skriv og gentag din nye adgangskode.
  5. Adgangskoden er nu ændret.

Hvis du bruger webmail, kan du også gøre det direkte der. I stedet for blot at logge ind klikker du i stedet på fanen “Skift adgangskode”, hvor du så starter med at indtaste din e-mailadresse og nuværende adgangskode. Herefter skriver og gentager du den nye adgangskode og klikker på “Skift adgangskode”.

Hvis du bruger et mailprogram til at tjekke din mail, skal du efter ændring af adgangskode huske at ændre det i mailprogrammet, da du ellers ikke længere kan modtage og sende mails.

Vi har oplevet flere gange, at vores udbyder har været nødsaget til ændre password på en e-mailadresse, da e-mailadressen pludselig begyndte at blive brugt til masseudsendelse af spam. Det kan være, at en person har opsnappet adgangskoden, men oftest er det spamrobotter, som blot har “gættet” sig til koden ved at afprøve utallige varianter. Det er derfor vigtigt, at du vælger en adgangskode, som intet har med f.eks. dine børns eller kæledyrs navne at gøre, men udelukkende laver sikre password, som ikke nemt kan “afkodes”.

Slet e-mailadresse

Selvom du har ubegrænsede antal e-mailadresser, og derfor ikke behøver at slette e-mailadresser, som du ikke længere bruger, håber vi dog alligevel, at du lige vil bruge 2 minutter på at gøre det. Det er vigtigt for os, vores udbyder og miljøet, at det ikke er nødvendigt med ekstra ressourcekrævende servere til opbevaring af mails, som blot skulle være slettet.

Du sletter derfor en e-mailadresse ved at logge ind som beskrevet ovenfor under “Skift adgangskode”, hvor du så herefter blot klikker på skraldespands-ikonet ude til højre, og bekræfter sletningen.

Tjek din e-mail

Når du skal tjekke for nye mails, kan du gøre det enten ved at logge ind på vores webmail eller sætte det op i en af de mange mailprogrammer, som fungerer både på PC og mobile enheder. Den store forskel ligger i, hvordan du logger ind, og hvor du efterfølgende har din mail placeret, når du har set den.

Hvis du blot ønsker at tjekke din mail i din browser som f.eks. Google Chrome eller Safari, og dermed kan gøre det fra alle enheder, kan du med fordel bruge vores webmail. I din browser går du blot ind på https://www.onlinemail.io, hvor du indtaster din e-mailadresse og den adgangskode, som du valgte ved oprettelsen af e-mailadressen. Når du så er logget ind, kan du læse nye mails, sende en mail, og ellers organisere dine gamle mails i mapper. Alle dine mails vil derfor altid ligge på vores server, og vil altid være tilgængelig, når du logger ind via din browser.

I stedet for først at skulle åbne din browser og logge ind, kan du i stedet vælge at sætte din e-mailadresse op i et af de utallige post- / mailprogrammer som f.eks. Outlook eller Apples eget mailprogram. Her kan du så f.eks. få mailprogrammet til automatisk at tjekke for nye mails, og give dig mulighed for at sætte flere e-mailadresser op i samme mailprogram. Mange vil gerne have mulighed for at kunne tjekke mails på både PC og mobile enheder, så hvis du sætter din e-mailadresse op i flere mailprogrammer, vil vi anbefale dig at lave en IMAP opsætning, hvilket giver dig en bedre synkronisering end en POP3 opsætning. Der er mange fordele ved at bruge et mailprogram til tjek af dine mails, mens rummer også den ulempe, at man selv lige teknisk skal kunne sætte det op i mailprogrammet. Det kan godt drille lidt, da opsætningen kan have små forskelligheder alt efter enhed og program, og glemmer man f.eks. blot at markere et flueben, fejler opsætningen, og det er ikke altid, at man lige konkret får fortalt, hvor det gik galt. Husk, at hvis noget går galt med dit mailprogram, kan du altid indtil du har fundet ud af, hvad der er galt, bruge webmail.

Opsætning i mailprogram

Der findes mange forskellige mailprogrammer, og alt efter enhed og producent kan der være mindre forskelle, men generelt har alle mailprogrammer brug for de samme generelle oplysninger:

  • E-mailadresse og password. Her er det vigtigt at indtaste det password, som du selv valgte ved oprettelsen af den konkrete e-mailadresse, og ikke indtaste det generelle password, som du har fået tilsendt fra os.
  • POP3 eller IMAP opsætning. Generelt anbefaler vi en IMAP opsætning, hvilket giver dig bedre mulighed for synkronisering på flere enheder.
  • Serverinformation. Under indgående server skriver du mail.onlinemail.io og angiver porten til 143. Under udgående server skriver du asmtp.onlinemail.io og angiver porten til 587. Du skal endvidere angive, at den udgående server kræver godkendelse.

I de enkelte mailprogrammer kan du lave forskellige opsætninger, hvor det er især vigtigt at tage stilling, hvad der skal ske med en mail, når du har hentet den ned til dit mailprogram. Du kan her angive, om mailen straks skal slettes på serveren, så den nu kun ligger lokalt på den enhed, hvor dit mailprogram er installeret, slettes på serveren efter x-antal dage eller blot hente en kopi ned, så mailen aldrig slettes på serveren. Da du har ubegrænset plads, kan det være en fordel at gemme en kopi på serveren, men det kan samtidig give dig en masse gamle mails, som brug engang imellem lige 2 minutter på at rydde op på webmail.

Spam

Spammails har været der i rigtig mange år, og intet tyder på, at det ikke vil fortsætte, men du kan begrænse antallet af spammails ved at have et aktivt spamfilter. Hvor aktivt det skal være, er helt op til dig, men det er vigtigt at huske på, at jo mere aktivt du filtrerer, jo større er risikoen for også for fejlfiltreringer, så en ikke-spammail vurderes som spam, og du derfor aldrig ser denne mail. Vores anbefaling er derfor at starte forsigtigt ud, og så ellers stramme mere og mere, hvis du får alt for mange spammails.

I vores mailmanager indstiller du spam på følgende måde:

  1. Log ind på mailmanageren
  2. Klik på redigeringsblyanten til højre for den e-mailadresse, som du ønsker at justere spamfilteret for
  3. Klik på “Antivirus & Antispam” i menuen øverst
  4. Foretag justeringer i de forskellige muligheder
  5. Klik på “Gem filterindstillinger"

Du har også mulighed for at oprette mere konkrete regler, hvilket giver dig mulighed for enten at acceptere alt fra en bestemt e-mailadresse, eller modsat blokere alt. Dette gør du i menuen øverst under punktet “Blacklist & whitelist”. Hvis du vil være sikker på at få information fra os, f.eks. omkring udløb eller nye ordrer i webshoppen, skal du lige gå ind og oprette en regel, hvor du skriver “e-hjemmeside.dk” i feltet “Opsæt ny regel”, og så vælger “Godkend al mail” til højre. Klik derefter på “Opret regel”.

Autosvar

Hvis du ønsker, at der altid sendes en automatisk mail tilbage til afsenderen, f.eks. autosvar om svartider eller ferie, kan du udforme denne mail i enten mailmanageren eller på webmail. Hvis du ønsker at gøre det i mailmanageren, skal du blot følge pkt. 1 - 2 under “Spam”, og derefter klikke på “Autosvar” i menuen øverst. Her aktiverer du autosvar, hvorefter du kan angive, om det skal det være tidsbestemt, og ellers skrive dit autosvar. Du kan også gøre det på webmail, hvor du så lige først vælger fanen “Opsæt autosvar”, hvorefter du logger ind.

Videresendelse

Det kan være, at I er flere, som gerne vil have besked ved nye e-mails, hvilket kan sættes op ved at videresende indkomne mails. Denne mulighed findes i mailmanageren:

  1. Log ind på mailmanageren
  2. Klik på redigeringsblyanten til højre for den e-mailadresse, som du ønsker videresendelse for
  3. Klik på “Videresendelse” i menuen øverst
  4. Indtast den mail, som der skal videresendes til, og klik derefter på “Opret videresendelse"

Hvis du senere ønsker at slette en videresendelse, skal du blot klikke på skraldespands-ikonet ude til højre for den mailadresse, som der ikke længere skal videresendes til.

Priser | Referencer | Om os | Kontaktinformation

e-hjemmeside.dk | v/ Jurition ApS | Fristruphøjvej 196, 8800 Viborg | info@e-hjemmeside.dk